by MM

(Lång text, läs om ni vill)

ÄR NÄSTA EKONOM ÖLÄNNING?

Den annars aktive innebandyspelaren Jonathan Rudman tycker ibland att det kan vara skönt att gå runt och inte göra någonting.

Att missa Jonathan Rudman på den tomma skolgården är svårt. Iklädd en svart och vit randig tröja lyser han upp tillvaron när han slår sig ner på en bänk utanför skolan. Jonathan läser den samhällsvetenskapliga linje på Stagneliusskolan i Kalmar och har till hösten börjat läsa ämnen med inriktning ekonomi.

-Jag ska inte säga att idrott är mitt favoritämne för det gör jag alltid när någon frågar, säger Jonathan Rudman och skrattar. Jag står självfallet fast vid det men ekonomiämnena är några som jag tror kommer bli favoriter i höst.

Specialidrott
Jonathan Rudman har innebandy som ett stort intresse och tycker att det fungerar bra att kombinera idrott och skola. Han har två schemalagda träningar i veckan tillsammans med elever från andra skolor i Kalmar.

-Jag tycker att det är roligt men det kunde varit bättre upplagt. Jag vet att i andra städer, bland annat Jönköping, har man dels träningar oftare men också mer individuell träning. Det önskar jag att vi hade i Kalmar också, fortsätter han påpekande.

Du går i en klass med trettio elever. Kommer ni bra överrens?
-Jo, jag tycker att det fungerar bra. Även om det är lite för tydliga sociala delningar på tjejsidan, säger Jonathan Rudman och lyfter lite på ögonbrynet.

Framtiden
Det blåser lite kallt ute och solen sticker fram då och då mellan molnen. Jonathan Rudman viftar med armarna efter en mygga och mumlar för sig själv varför dessa irriterande varelser fortfarande lever.

Många väljer att jobba eller studera utomlands. Är det något du funderar på att göra?
-Om jag ska åka någonstans så åker jag nog hellre iväg bara för att ta det lugnt, inte för att plugga. Jag är så dålig på engelska, säger Jonathan Rudman skämtsamt.

Jonathan Rudman har läst ekonomi i snart en och en halv månad och tror att det kan vara något han fortsätter med.

-Jag tror att ekonomi är något som jag vill jobba med i framtiden. Kanske arbeta inom ett företag eller så, säger han och ser fundersam ut.

Dolda talanger
Till ytan verkar Jonathan Rudman som en väldigt trevlig och ambitiös kille som tar skolan som den kommer, men enligt honom själv finns det även vissa dolda talanger.

-Jag är väldigt bra på att bygga saker, säger han och höjer huvudet stolt. Jag snickrade ihop familjens brevlåda för inte så länge sedan och numera matchar den huset och ser lite mer "spejsad" ut. Jag har även renoverat mitt rum.

-Dansa bugg är också något jag tycker är riktigt kul och som jag måste erkänna att jag är väldigt bra på, säger han nöjt och lyser upp i ansiktet.
-Matlagning däremot är inte min grej.

Göra ingenting
Den förut tomma och tysta skolgården har nu fyllts med glada och energifulla som sitter och pratar på bänkar runt omkring samtidigt som de njuter av de korta stunderna då solen är framme. När Jonathan Rudman inte spelar innebandy eller håller på med skolarbeten så tar han det helst lugnt.

-Jag gillar att gå runt och göra ingenting, säger han avslappnat. Gå runt och chilla lite i trädgården och ta en runda förbi hammocken eller hängmattan.

År 2010 tar Jonathan Rudman studenten och då är han en bra bit på vägen att bli blivande ekonom. På Stagneliusskolan har man även möjlighet att bli "Diplomerad gymnasieekonom" vilket betyder att man måste läsa några specifika ämnen och bland annat skriva sitt projektarbete med inriktning på företagsekonomi.




-Hösten 2008 av Malin Månsson

Kommentarer

Let me know who you are...

My name is:
Remember me? br />
E-mail (not published)

You can find my blog here:

Comment:

Trackback
RSS 2.0